piątek, 29 maja 2015

Dzień Rodziny w Promarze

W dniu 26 maja uczniowie Klas I i II Dwujęzycznej Szkoły Podstawowej PROMAR wraz ze swoimi rodzicami zrealizowali wspólne zajęcia w ramach obchodów Dnia Rodziny. Wspólne lekcje sprawiły wiele frajdy wszystkim uczestnikom. Rodzicom dały szansę poznania sposobu prowadzenia lekcji w naszej szkole a także pozwoliły zaobserwować jak ich pociechy radzą sobie z pracą w grupie i jakie ogromne uczyniły postępy w nauce. Dzieci z kolei mogły zaprezentować swoje talenty artystyczne. Na koniec rodzice zostali obdarowani własnoręcznie wykonanymi przez dzieci prezentami oraz wręczone zostały im dyplomy dla najlepszych rodziców.
 

Następnego dnia, wychowankowie Przedszkola Anglojęzycznego PROMAR obchodzili Dzień Rodziny wspólnie z rodzicami w auli Promaru. Wzruszeń było co nie miara. Każdy występ wywoływał uśmiech na twarzy rodziców, a niejednej mamie łza zakręciła się w oku.
Uroczystości rozpoczęły się przepięknym polonezem w wykonaniu grupy tanecznej, do której należą dzieci ze szkoły podstawowej i przedszkola. Każda grupa przedstawiała swój występ artystyczny, były wesołe piosenki, wiersze i prezentacje w językach polskim, angielskim i hiszpańskim; uroczystości zakończył porywający pokaz paso-doble. Na zakończenie rodzice otrzymali przepiękne podarunki, nad którymi dzieci pracowały pod opieką wychowawców. 



Autor: Joanna Białek-Mendakiewicz

Akwizycja języka


Co to jest akwizycja języka?

„Akwizycja języka” to termin rzadko znany uczniom i ich rodzicom.  A szkoda, bo to właśnie proces akwizycji sprawia, że dzieci w naszym przedszkolu i szkole przyswajają język. Nazwa pochodzi z języka angielskiego i oznacza przyswajanie języka naturalnego przez dzieci w pierwszych latach ich życia.  Są różne teorie naukowe dotyczące tego jak i dlaczego to się dzieje. Najpopularniejszą z nich jest teoria Noama Chomsky’ego, która zakłada, że ludzie rodzą się z funkcją mózgu określoną jako Language Acquisition Device, która ma wbudowane elementy języka uniwersalnego. W kontakcie
z mówiącymi do nich opiekunami, dzieci przekształcają  ten „uniwersalny język” w swój język ojczysty. Proces ten postępuje podświadomie, bowiem dziecko nie zdaje sobie sprawy z tego, że się uczy, ani czego się uczy. Rodzice, czyli główni dostarczyciele wzorców językowych, bynajmniej nie nadzorują tego procesu, nie tłumaczą dziecku zasad gramatycznych ani zasad wymowy. Co więcej, przyswojona wiedza lingwistyczna przechowywana jest podświadomie. Bo ilu z nas, Polaków, potrafi powiedzieć ile czasów mamy w języku polskim, ile trybów, oraz ile modelów deklinacji? Ogromna większość z nas  tego świadomie nie wie, a i tak poprawnie dobiera czasy czy przypadki rzeczownika oraz tworzy sensowne i gramatycznie  poprawne zdania.

Reasumując, akwizycja języka to naturalnie przebiegający, nieświadomy proces przyswajania języka. W przypadku języka polskiego, mówimy że taka osoba jest polskojęzyczna, a w przypadku języka angielskiego, że jest anglojęzyczna. Celem naszego przedszkola i szkoły jest osiągnięcie przez naszych wychowanków dwujęzyczności –chcemy aby byli polsko- i anglojęzyczni. Osiągamy ten cel poprzez odtworzenie w naszej placówce warunków do naturalnej akwizycji języka angielskiego, czyli wielogodzinną ekspozycję na język w przedszkolu i nauczanie dwujęzyczne w szkole. Absolutną koniecznością w osiągnięciu anglojęzyczności jest kontakt z native speakerami, czyli osobami dla których angielski jest językiem ojczystym. Bowiem tylko od nich dzieci są w stanie przejąć głębokie, nieuświadomione zasady gramatyczne i fonologiczne (dotyczące tego jak należy wymawiać słowa, frazy i zdania), o których istnieniu nie wiedzą ani sami native speakerzy, ani uczniowie, ale stosowanie których sprawia, że jedna osoba brzmi i mówi jak native speaker, a druga nie. 
A co sprawia, że dzieci przyswajają te wszystkie reguły od native speakerów? 
Akwizycja, właśnie.

Autor: dr Katarzyna Pytel

wtorek, 26 maja 2015

Dla wszystkich Mam!

Z okazji Dnia Matki wszystkim najukochańszym Mamom składamy najgorętsze życzenia spełnienia najskrytszych marzeń, dużo zdrowia, radości, cierpliwości i przede wszystkim pociechy z ukochanych pociech.

Do życzeń dołączamy kilka wzruszających nagrań.

A unique bond between mothers and children

Narodziny Mamy


Rodzic uczy dziecko...

Jakich rzeczy rodzice mogą nauczyć swoje dzieci...zapewne wszyscy chcieliby jak najlepszych, chcieliby być wzorcem dobrych postaw i zachowań...

ale pamiętajmy...dzieci widzą...dzieci robią

zapraszamy do obejrzenia nagrania
children see...children do...

Jak rozmawiać z dziećmi...

Każdy rodzic chce jak najlepiej komunikować się ze swoim dzieckiem, chce aktywnie słuchać, mądrze odpowiadać, szuka wzajemnego zrozumienia. Czasami jednak zdarzają się błędy w komunikacji, czasem nie wiemy co i jak powiedzieć w danej sytuacji. Dla osób chcących poprawić swoje umiejętności komunikacyjne zamieszczamy kilka interesujących artykułów.

Zapraszamy do obejrzenia i lektury.

Wywiad z Adele Faber i Elaine Mazlish autorkami książki "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły".

Parenting without saying "No"