czwartek, 19 listopada 2015

Inauguracja w Dwujęzycznej Szkole Podstawowej PROMAR i pasowanie na ucznia



W dniu 22 października odbyła się uroczysta inauguracja roku szkolnego 2015/2016 w Dwujęzycznej Szkole Podstawowej Promar. W tym dniu na scenie zaprezentowały się dzieci z trzech klas. Na początku obejrzeliśmy przedstawienie pt. ”At school” w wykonaniu dzieci z klas I i III przy gościnnym udziale w piosence dzieci z klasy II. Podczas przestawienia nasze nowe uczennice złożyły uroczyste ślubowanie w obecności swojej wychowawczyni i pani Dyrektor. Następnie zostały pasowane na ucznia i otrzymały swoje legitymacje, dyplomy i pamiątkowe książeczki w języku angielskim. Po tym występie obejrzeliśmy prezentację klasy II, na którą składały się wiersze i piosenki w języku angielski i polskim, których wspólną tematyką były zdrowe nawyki oraz zdrowe żywienie. Dzieci przekazały wiele cennych informacji na temat witamin, zdrowych produktów oraz tego, jak ważny dla efektywnej nauki jest ruch i to co jemy. Na koniec wszyscy mogli obejrzeć prezentację złożoną ze zdjęć związanych z wycieczkami i codzienną nauką dzieci.

W tym dniu najważniejsze były dzieci i ich święto i, pomimo drobnych problemów technicznych w trakcie uroczystości, występy naszych uczniów dostarczyły wszystkim zebranym wielu wzruszeń i radości. Nowym uczennicom życzymy niezapomnianych i radosnym chwil spędzonych w szkole z nowymi przyjaciółmi i nauczycielami wprowadzającymi ich w świat wiedzy.


Inauguracja w Przedszkolu Anglojęzycznym PROMAR i pasowanie na przedszkolaka



Dzień 21 października był dla naszych nowych podopiecznych niezwykle ważnym i emocjonującym dniem. Wtedy właśnie podczas uroczystej inauguracji roku szkolnego 2015/2016 w Przedszkolu Anglojęzycznym Promar nowe dzieci z grupy Maluszków i Starszaków zostały pasowane na przedszkolaka. Cała uroczystość rozpoczęła się od wesołego występu Maluszków, które w kolorowych strojach zaśpiewały piosenkę o znaczeniu świateł na sygnalizatorach drogowych. Zaprezentowały również wierszyk o przedszkolu i taniec do piosenki o słońcu. Po ich występie na scenie dołączyła do nich pani Dyrektor i wielkim ołówkiem pasowała nowe dzieci, które uprzednio złożyły ślubowanie. Na koniec otrzymały pamiątkowe dyplomy i książeczki w języku angielskim. Następnie na scenie zaprezentowała się grupa Starszaków – przebrane za lwy zaśpiewały i zatańczyły w rytm piosenki „In the jungle”. Kolejnym elementem ich występu było przekazanie nowym przedszkolakom kilku ważnych rad na temat przebywania w przedszkolu. Na koniec publiczność podziwiała radosny taniec „Gummy Bear”. Ostatnim, ale równie ważnym występem była prezentacja Zerówki. Obejrzeliśmy niezwykle pouczające przedstawienie o tym, że nawet najmniejsi mogą pomagać innym. Dzieci zaśpiewały również wzruszającą piosenkę „The always come back” z przesłaniem dla maluszków, aby się nie martwiły i były pewne tego, że mama i tata zawsze po nie przyjdą do przedszkola. Na koniec dziewczynki z grupy tanecznej wraz z wychowawczynią zatańczyły radosny układ taneczny do piosenki „Choco choco late”. Ostatnim elementem przedstawienia była prezentacja złożona ze zdjęć z wydarzeń, w których do tej pory uczestniczyły dzieci z przedszkola.

Cała uroczystość wypełniona była śmiechem, radością, podniosłymi momentami i chwilami wzruszeń. Życzymy nowym przedszkolakom wielu radosnych chwil, satysfakcji ze zdobywania wiedzy i zawierania szczerych przyjaźni, a wszystkim obecnym w tym dniu gościom dziękujemy za przybycie i wspieranie dzieci gromkimi oklaskami.




poniedziałek, 9 listopada 2015

"Jak mówić, żeby dzieci się uczyły..."

Dzisiaj zapraszamy do lektury streszczenia kolejnej książki autorstwa Fabeb & Mazlish, przygotowanego przez wychowawcę klasy II, panią Ewę Kusak.



1.       Jak radzić sobie z uczuciami, które przeszkadzają w nauce?
·                    określić uczucia dziecka, 
·                    potwierdzić uczucia dziecka pomrukiem albo słowem, 
·                 zaakceptować uczucia dziecka, nawet jeśli nie można zaakceptować niewłaściwego  zachowania

2.       Jak zachęcić dzieci do współpracy?
·                    zamiast zadawać pytania, opisać problem np. "Widzę mokrą farbę na podłodze" 
·                    udzielić informacji "Łatwiej wyczyścić farbę zanim wyschnie", 
·                    zaproponować wybór "Możecie to wyczyścić mokrą szmatą albo wilgotną gąbką", 
·                    wyrazić to słowem lub gestem

3.       Jakie są możliwości, prowadzące do samodyscypliny?
·                    zamiast karać za niewłaściwe zachowanie wskazać pomocną metodę, 
·                    wyrazić swoja stanowczą dezaprobatę, określić swoje oczekiwania, 
·                    pokazać dziecku, jak może się poprawić, 
·                    pozwolić mu doświadczyć, jakie są konsekwencje jego zachowania

4.       Jakie działania rozbudzają twórczy zapał dzieci i ich zaangażowanie?
·                    wysłuchać dziecko co czuje i czego potrzebuje, 
·                    streścić punkt widzenia dziecka, 
·                    wyrazić swoje uczucia i potrzeby słowami: CHCĘ, POTRZEBUJĘ, OCZEKUJĘ, LUBIĘ
·                    zachęcić dziecko do wspólnej "burzy mózgów"

5.       Jak chwalić, aby nie wprawić w zakłopotanie i krytykować aby nie ranić?
·                     zamiast koncentrować się na tym, co jest złe należy zwrócić uwagę na to, co dziecko osiągnęło, dopiero potem wskazać, co jeszcze należy zrobić,
·                     stosować pochwałę opisową

6.       Jak uwolnić dziecko od narzuconej mu roli?
·                    stworzyć sytuację, w której dziecko może zobaczyć siebie w innym świetle, 
·                     pozwolić dziecku usłyszeć, jak mówimy o nim coś pozytywnego, określić wzór zachowania, jakiego oczekujemy, 
·                    przypomnieć dziecku jakieś poprzednie osiągnięcia

7.       Jak stworzyć partnerskie relacje nauczyciel-rodzice?
·                zamiast zaczynać rozmowę od mówienia co jest nie w porządku, zacząć od tego co dobre, 
·                zamiast wyliczać czego dziecko nie zrobiło, opisać co dziecko powinno zrobić, 
·                zamiast ukrywać istotne informacje, przekazywać informacje mające związek ze sprawą, 
·                zamiast udzielać sobie nawzajem rad, opisać o dzieje się w domu i w szkole, 
·                zamiast tracić wiarę w możliwości dziecka, ustalić wspólnie plan działania, 
·                zamiast kończyć negatywnym stwierdzeniem, zakończyć spotkanie jakimś pozytywnym stwierdzeniem, które można powtórzyć dziecku, 
·                nie zapominać po spotkaniu o poczynionych ustaleniach i postępować zgodnie z planem.
 


8.  Rozwiązywanie konfliktów w szkole:

  1. Wysłuchaj, co dziecko czuje i czego potrzebuje:
DOROSŁY: bardzo się martwisz, że oblałeś test z hiszpańskiego.
DZIECKO: Tak! Napisałem dobrze tylko 12 słówek z 20, a uczyłem się wczoraj przez godzinę!

  1. Streść punkt widzenia dziecka:
DOROSŁY: Jesteś naprawdę zniechęcony. Chociaż próbowałeś wbić sobie do głowy  wszystkie nowe słówka, niektórych nie zapamiętałeś.

C.      Wyraź swoje uczucia i potrzeby:
DOROSŁY: martwię się, bo jeśli nie zapamiętasz podstawowego słownictwa, będziesz miał coraz większe braki.

D.      Zachęć dziecko do wspólnej burzy mózgów:
DOROSŁY: Zastanawiam się, czy gdybyśmy wspólnie pomyśleli, przyszłyby nam do głowy jakieś nowe i bardziej skuteczne sposoby uczenia się?

E.       Zapisz wszystkie pomysły, nie oceniając ich.
DZIECKO: chcę rzucić hiszpański!
DOROSŁY: (zapisuje): Zapisałem to. Co jeszcze?

F.       Wspólnie zadecydujcie, które pomysły wam się nie podobają, które są dobre i jak wprowadzić je w  życie:
DOROSŁY: Co sądzisz o zrobieniu kart ze słówkami i uczeniu się codziennie tylko czterech nowych słów?
DZIECKO: podoba mi się to. Ale wolę nagrać nowe słowa na mp3 i puszczać tak długo, aż zapamiętam.