Jak wykształcić dzieci otwarte na świat?
W dzisiejszych czasach bez dobrej znajomości języka
angielskiego nie możemy marzyć ani o prestiżowych studiach za granicą ani o światowej
karierze dla naszego dziecka. Dobra znajomość języków to wymagania zupełnie podstawowe
na rynku pracy. Wybić się ponad przeciętność będą mogły osoby dwujęzyczne –
takie, dla których angielski nie jest językiem obcym, wyuczonym, ale językiem,
którego używają swobodnie i na co dzień. Przed osobami dwujęzycznymi świat stoi
otworem.
Jak możemy zapewnić dzieciom tę przewagę? Planując, należy
kierować się dwiema prawidłowościami.
Prawidłowość pierwsza: nie da się osiągnąć dwujęzyczności,
jeżeli za późno zaczniemy naukę. Umysł każdego dziecka nastawiony jest na naukę
mowy praktycznie od urodzenia. Ta naturalna zdolność przyswajania języka osiąga
swoje apogeum w pierwszych trzech latach życia dziecka, potem maleje, aż zanika
zupełnie wraz z osiągnięciem dojrzałości. Im wcześniej zaczniemy ekspozycję na
drugi język, tym więcej skorzystamy z wrodzonych predyspozycji dzieci do nauki
mowy. Najlepsze rezultaty osiągniemy zaczynając przyswajanie drugiego języka od
drugiego/trzeciego roku życia dziecka. Każdy rok opóźnienia ma wpływ na stopień
przyszłej sprawności językowej.
Prawidłowość druga: dziecko może zostać dwujęzyczne
tylko wtedy, gdy uczy się języka angielskiego w taki sam sposób jak języka
ojczystego. Tak jak Polacy, czyli osoby polskojęzyczne, nie uczą się mówić po
polsku na lekcjach języka polskiego, tak osoba ucząca się na kursie języka angielskiego, nie stanie się anglojęzyczna.
Angielski, którego dzieci uczą się na lekcjach języka angielskiego, zawsze pozostanie
dla niech językiem obcym, nawet jeżeli opanują go biegle. Aby nasze dzieci
osiągnęły dwujęzyczność, czyli naturalną znajomość języków polskiego i
angielskiego, niezbędne jest środowisko polskojęzyczne w domu i anglojęzyczne w
przedszkolu i szkole.
W Przedszkolu Anglojęzycznym PROMAR używamy języka
angielskiego do codziennej komunikacji i do uczenia treści programowych, na
takich samych zasadach jak w polskim przedszkolu i szkole używa się języka
polskiego. Nauczyciele mówią do dzieci cały czas w języku angielskim, a każda
grupa ma minimum 5 godzin codziennie z native speakerem - asystentem
wychowawcy, którego ojczystym językiem jest język angielski. Dzięki temu,
dzieci mają intensywny, wielogodzinny kontakt z poprawnym i biegłym angielskim.
W rezultacie, dzieci zaczynają mówić po angielsku prawie tak samo jak po
polsku: płynnie i z poprawnym akcentem. Podobnie jest ze zrozumieniem ze
słuchu: dzieci bez problemu rozumieją Amerykanów bądź Anglików, mimo że mówią
oni w szybkim tempie, połykają głoski i wyrazy, używają idiomatycznych słów i
fraz, oraz fragmentarycznych zdań, czyli dokładnie tak jak to robią Polacy
mówiący po polsku. Jest to żywa mowa, diametralnie różna od uproszczonego
języka, którym posługują się nauczyciele na lekcjach języka angielskiego. Przedszkole
Anglojęzyczne PROMAR zapewnia kontakt z prawdziwym, żywym angielskim przez cały
czas pobytu dziecka w placówce.
W Dwujęzycznej Szkole Podstawowej PROMAR część
nauczania odbywa się w języku polskim, zwłaszcza nauka czytania i pisania. Są
też elementy nauczane dwujęzycznie, czyli z podaniem terminologii w obu
językach, np. przyroda czy matematyka, a inne prowadzone są wyłącznie w języku
angielskim, takie jak w-f, plastyka czy zajęcia dodatkowe. Dzięki temu język
angielski nie jest dla dziecka językiem obcym, oderwanym od rzeczywistości,
językiem, „który może kiedyś się przyda”. Wręcz przeciwnie, angielski już teraz
jest językiem niezbędnym w codziennej nauce i komunikacji.
Dziecko, które przebywa i uczy się w warunkach
anglojęzycznych od małego, odczuje korzyści nauczania dwujęzycznego w przyszłości.
Przede wszystkim, w późniejszej pracy bądź na studiach będzie uznane za osobę władającą naturalnym
angielskim, w przeciwieństwie do osób uczących się języka angielskiego jako
języka obcego, których angielszczyzna zawsze będzie wyuczona, z obcym akcentem.
Ponadto, człowiek, który porozumiewa się w języku, który nie jest dla niego
obcy, łatwiej i chętniej przyjmuje rolę eksperta bądź lidera w grupie, w
przeciwieństwie do osoby, która mimo ciężkiej pracy włożonej w osiągnięcie
wysokiego poziomu znajomości języka, zawsze ma świadomość barier
komunikacyjnych wynikających z posługiwania się językiem dla niej obcym. Jeżeli
zależy nam, aby dziecko miało tę przewagę komunikacyjną w przyszłości, to
należy zacząć ekspozycję na język jak najwcześniej, najlepiej w wieku trzech
lat i zadbać, aby środowisko było prawdziwie anglojęzyczne.
Autor: dr Katarzyna Pytel
Założyciel Przedszkola Anglojęzycznego
i Dwujęzycznej Szkoły Podstawowej PROMAR
Więcej: http://www.promar.edu.pl/szkola-podstawowa/dwujezyczna-szkola-podstawowa-promar-z-nauczaniem-w-jezyku-angielskim-i-polskim.ht
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz