piątek, 26 czerwca 2015

Dzieci anglojęzyczne, otwarte na świat



Dzieci anglojęzyczne, otwarte na świat

Każdy z nas chce jak najlepszej przyszłości dla swojego dziecka. Chcemy aby dzieci były szczęśliwe, miały udane życie rodzinne, realizowały swoje pasje, wykonywały pracę, którą lubią i która daje im stabilizację finansową. Wyobrażamy sobie je odnoszące  znaczne sukcesy w kraju i za granicą. Czy możemy dzieciom ułatwić osiągnięcie tych najważniejszych celów życiowych? W Dwujęzycznej Szkole Podstawowej PROMAR wierzymy, że dobre nauczanie i wychowanie daje odpowiednie narzędzia do osiągnięcia tych korzyści.
Przede wszystkim, nauczanie dwujęzyczne zapewnia dzieciom przewagę na rynku pracy. Ponieważ w naszej szkole dzieci używają angielskiego do codziennej nauki i komunikacji z nauczycielami, w przyszłości nie tylko będą świetnie władać tym językiem, ale będą również przyzwyczajeni do uczenia się i pracowania w tym języku. Angielski nie jest dla nich językiem obcym, wręcz przeciwnie, jest językiem codziennym, w którym potrafią wyrazić swoją wiedzę, przekonania, opinie i emocje. Osobom dwujęzycznym łatwiej jest przyjąć rolę eksperta bądź lidera, ponieważ nie hamuje ich strach przed niepowodzeniem w zrozumieniu innych czy akuratnym przekazaniem własnych opinii i racji.
Angielski to oczywiście nie wszystko. Ważna jest całość edukacji. O wysoką jakość nauczania dbamy poprzez niską liczebność klas (8-14 osób), dzięki której nauczyciel może efektywnie reagować na indywidualne potrzeby ucznia oraz ściśle i systematycznie współpracować z nauczycielem świetlicy, który uzupełnia wiedzę uczniów w miarę potrzeb i pomaga im odrobić zadanie domowe. Dzięki kameralności szkoły, nauczyciele i dyrekcja poświęcają uczniom i rodzicom dużo czasu i mogą reagować zanim pewne zachowania urosną do rangi problemu. W naszej szkole wszyscy się znają i żadne dziecko nie jest anonimowe.
Wysoką jakość edukacji osiągamy również poprzez stosowanie nowoczesnej metodyki nauczania, wspomaganej technologią. W tej dziedzinie sporo korzystamy z osiągnięć metodycznych znanych nam z nauczania języków obcych. Nie chodzi tylko o pracę z tablicą interaktywną, choć to oczywiście też jest dla dzieci ważne. Głównym celem jest przedstawienie nauczanych treści w sposób niebanalny i atrakcyjny dla uczniów. Stanowczo odcinamy się od nauczania polegającego na tym, że nauczyciel wykłada materiał, uczniowie słuchają,  a potem uzupełniają ćwiczenia w podręczniku. Sprowadzenie uczniów do tak biernej roli powoduje u nich znudzenie tematem, a co za tym idzie, znikome przyswajanie materiału. Takie traktowanie może prowadzić do tego, że uczeń nie będzie lubił szkoły i nauki w ogóle. W naszej szkole uczniowie są zaangażowani na każdym etapie lekcji, ponieważ sposób jej prowadzenia jest dla nich ciekawy. Często mają możliwość wypowiadania swoich poglądów w trakcie dyskusji, często również pracują w grupach nad określonym zadaniem. Uważamy, że uczeń, który ma chęć uczenia się, zrobi to efektywniej niż uczeń, który działa pod wpływem przymusu. Dlatego program wychowawczy naszej szkoły na wysokim miejscu stawia indywidualne motywowanie uczniów i kształtowanie w nich chęci nauki.
Do osiągnięcia sukcesu w życiu, zarówno zawodowym jak i osobistym, potrzeba jeszcze szerokich kompetencji społecznych i towarzyskich. Trudno jest tworzyć szczęśliwy związek oraz świadomie sterować swoją karierą zawodową, jeżeli nie potrafimy np. przedstawić swoich potrzeb i racji w sposób klarowny i nieobrażający innych. Jednocześnie, aby osiągnąć swoje cele, musimy umieć słuchać ludzi i brać pod uwagę ich potrzeby, oraz współpracować z osobami o odmiennych poglądach i obyczajach, w tym z przedstawicielami innych kultur.   Te, jak i inne kompetencje społeczne, są u nas traktowane priorytetowo i nauczamy ich w codziennej pracy z dziećmi. Dzięki niewielkiej liczbie uczniów, nauczyciel ma czas i możliwość, aby w razie konfliktu między dziećmi, uczyć ich odpowiednich sposobów ich rozwiązywania. Dbamy również o to, aby odpowiednie postawy aktywnie nauczać, a nie tylko reagować na nieprawidłowe zachowania.  Przykładem mogą być lekcje wychowania fizycznego, które są okazją dla nauczyciela do porozmawiania z dziećmi o przeżywaniu porażki, wytrwałości, doprowadzaniu zadań do końca mimo przegranej. Omówienie tych zagadnień na początku lekcji sprawia, że dzieci są przygotowane na ewentualność, że wygra ktoś inny, i zawczasu wiedzą jak należy się zachować. Rozmawiając z dziećmi o trudnych emocjach, nauczyciel daje im jednocześnie narzędzia jak sobie z nimi radzić. Jednocześnie, chwaląc dzieci za wytrwałość w wykonywaniu ćwiczeń a nie za wygraną, nauczyciel promuje postawę niepoddawania się w obliczu trudności. Dzięki takiemu pro aktywnemu wychowaniu, nasi uczniowie będą lepiej sobie radzili w kontaktach z innymi, ze swoimi własnymi emocjami i z przeciwnościami losu.
 W Dwujęzycznej Szkole Podstawowej PROMAR wierzymy, że nasi uczniowie będą umieli osiągać takie sukcesy w życiu, jakie im się zamarzą. My staramy się im pomóc zapewniając wysokiej klasy, dwujęzyczne wykształcenie, stymulując chęć do nauki i rozwoju oraz wyposażając ich w szerokie kompetencje osobiste i społeczne.

Autor: dr Katarzyna Pytel
założyciel Przedszkola Anglojęzycznego i Dwujęzycznej Szkoły Podstawowej PROMAR

Więcej czytaj na: http://www.promar.edu.pl/szkola-podstawowa/dwujezyczna-szkola-podstawowa-promar-z-nauczaniem-w-jezyku-angielskim-i-polskim.ht

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz